بانک‌ها میزان پرداخت وام‌‌ ازدواج و فرزندآوری را شفاف کنند

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری نهاوند خواستار شفافیت در میزان پرداخت وام‌‌های ازدواج و فرزندآوری از سوی بانک‌ها به صورت ماهانه شد.

بانک‌ها میزان پرداخت وام‌‌ ازدواج و فرزندآوری را شفاف کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از نهاوند، شهروز کیانی ظهر امروز در ستاد تسهیل ازدواج جوانان اظهار کرد: کم‌کاری دستگاه‌های مرتبط با پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری پذیرفتنی نیست و با مدیران خاطی برخورد لازم صورت می‌گیرد.

وی افزود: دولت سیزدهم برای کاهش مشکلات جامعه سه شعار اصلی در زمینه جمعیت، فرزندآوری و ازدواج دارد که عزم خود را برای اجرای آنها جزم کرده و باید همه برای اجرای آنها تلاش کنند.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری نهاوند گفت: البته برخی برای اجرا نشدن برنامه‌ها چوب لای چرخ دولت می‌گذارند که باید برای بی‌اثر کردن تلاش این افراد موانع را برطرف و آسیب‌ها را شناسایی کنیم.

مقالات بیشتر:سالن عقد با پذیرایی شام

وی خطاب به بانک‌ها گفت: بانک‌ها نباید برای ارباب رجوع ایجاد نارضایتی کنند و حتما باید کارها را مطابق آنچه که قانون تعیین کرده انجام دهند.

کیانی تصریح کرد: بنا به گفته تعدادی از مراجعین به فرمانداری، برخی از بانک‌ها از افتتاح حساب برای افراد زیر ۱۸ سال خودداری می‌کنند در حالی که قانون می‌گوید انجام این کار با کفالت اولیاء امکانپذیر است.

وی خواستار شفافیت در میزان پرداخت وام‌‌های ازدواج و فرزندآوری از سوی بانک‌ها  شد و افزود: آمارهای پرداختی باید ماهانه از سوی بانک‌ها به طور شفاف اعلام شده و تناقضی بین آنها وجود نداشته باشد.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری نهاوند استفاده از ظرفیت‌های مردمی را از راه‌های تسهیل امر ازدواج عنوان کرد و گفت: مسئولان نباید از ظرفیت عظیم تشکل‌های مردمی غافل شوند زیرا هر گاه مردم به کاری ورود داشته‌اند شاهد موفقیت‌های چشمگیری بوده‌ایم.

دبیر شورای ازدواج و ستاد تسهیلات امر ازدواج نهاوند نیز ‌گفت: در دو سال گشته ۱۱۴۱ مورد وام ازدواج به مبلغ ۱۵۹ میلیارد و ۱۸۲ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

سلیمان جوانمردی با بیان اینکه مبلغ وام ازدواج به نهاوند در مقایسه با آمار استان از میزان کمتری برخوردار است اضافه کرد: ۲ هزار میلیارد تومان وام پرداخت شده که با توجه به اینکه نهاوند ۱۰ درصد جمعیت استان را دارد میزان سهمیه وام تخصیصی باید بیشتر از رقم فعلی باشد.

وی به مشکلات متقاضیان وام ازدواج اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات مهم طولانی شدن فرایند پرداخت وام است که با وجود تورم کنونی ارزش آن کمتر می‌شود.

دبیر شورای ازدواج در نهاوند اعتبارسنجی را از دیگر مشکلات دریافت‌کنندگان وام عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه برای پرداخت وام اعتبارسنجی انجام می‌شود و چنانچه کسی حتی یک قسط هم بدهکاری داشته باشد به او وام تعلق نمی‌گیرد بنابراین برخی افراد از گرفتن وام محروم می‌شوند.

جوانمردی در پایان خواستار تعیین میزان سهمیه هر بانک برای پرداخت وام شد.

مقالات دیگر:میز مزه غرب تهران

۰ ۰

شرایط، مدارک و مدت بازپرداخت و ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲

شاید جزء افرادی هستید که امسال قصد دارید وام ازدواج خود را دریافت کنید یا امسال سال اول زندگی مشترکتان است و می‌خواهید از تسهیلات وام ازدواج زوجین استفاده کنید، در این صفحه با شما هستیم تا در مورد سوالات شما در مورد شرایط ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲، مدارک موردنیاز برای ثبت نام و مدت زمان بازپرداخت آن صحبت کنیم با ما همراه باشید.

ابتدا اجازه دهید تا به سراغ اولین و مهم ترین موضوع برویم:

مقالات بیشتر:سالن عقد شیک در تهران

پرداخت وام ازدواج برای دختران از سن ۱۳ سال و برای پسران از سن ۱۵ سال مجاز است.

مبلغ وام ازدواج برای پسران زیر ۲۵ سال و دختران ۲۳ سال ۲۲۰ میلیون تومان و بالاتر از این سنین ۱۸۰ میلیون تومان می‌باشد. (۳۰ میلیون تومان به هر فرد زیر ۲۵ و ۲۳ سال مرد و زن به عنوان مشوق پرداخت می‌شود)

متقاضیان می‌توانند تا سه سال بعد از عقد رسمی خود اقدام به دریافت وام ازدواج کنند برای نمونه افرادی که بعد از تاریخ ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ عقدشان رسمی شده باشد می‌تواند نسبت به ثبت نام وام ازدواج خود اقدام کنند.

مدت زمان پرداخت وام توسط بانکی که ثبت نام خود را برای آن ثبت کرده اید عموماً ۳ ماه بوده ولی مدت زمان آن به صورت کلی به منابع مالی و تعداد افراد در صف وام ازدواج بانک بستگی دارد.

زوجین هر کدام به تنهایی می‌بایست نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند اما برای تعیین شعبه می‌توانند کد ملی خود را برای یک بانک و شعبه ثبت کنند تا در یک شعبه وام خود را دریافت کنند.

عموم بانک‌هایی که وام ازدواج را پرداخت می‌کنند برای این وام ۴ درصد سود در نظر گرفته اند.

مدت بازپرداخت وام ازدواج ۱۲۰ ماه است.

برای دریافت وام ازدواج خود به یک ضامن رسمی نیاز است.

شیوه ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲

برای ثبت نام وام ازدواج خود می‌توانید از طریق سامانه وام ازدواج اقدام کنید، تنها کافیست فرم ثبت نام را پُر کرده و منتظر فعال شدن بانک مورد نظر خود بمانید.

سوالات متداولی که زوجین در مورد وام ازدواج می‌پرسند

خیلی از زوجین برای ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲ سوالاتی می‌پرسند که در زیر به تعداد از آن‌ها پاسخ می‌دهیم:

چرا در هنگام ثبت‌نام بانکی برای ثبت نام وجود ندارد؟ به این دلیل است که هیچ‌کدام از بانک‌هایی که در استان شما وام ازدواج به متقاضیان می‌دهند بودجه لازم را نداشته یا دارای صف طولانی برای دریافت وام ازدواج هستند، برای دریافت وام در بانک و شعبه پیشنهادی می‌توانید در قسمت ثبت نام وام ازدواج همین سامانه اطلاعات خود را وارد کرده و این اطمینان را داشته باشید که به محض باز شدن بانک موردنظرتان ثبت نام توسط ما انجام خواهد شد.

آیا اگر من و همسرم در یک بانک و شعبه بخواهیم وام بگیریم اطلاعات یکی از افراد کافی است؟ خیر در قسمت ثبت نام وام ازدواج سامانه می‌بایست اطلاعات هر فرد را جداگانه وارد و ثبت کنید.

آیا افرادی که چک برگشتی یا وام معوقه ای داشته باشند می‌توانند وام ازدواج دریافت کنند؟ به دلیل استعلام هایی که بانک در این مورد می‌گیرد وام ازدواج پس از پاک شدن سوء اثر قابل دریافت است.

آیا اگر خودم کارمند دولتی یا بانکی باشم برای وام ازدواج ضامن خودم شوم؟ خیر، هیچ  فردی نمی‌تواند ضمن خودش باشد.

آیا اگر محل عقد در شهر دیگری باشد و برای مثال در شهر تهران اقدام به ثبت وام ازدواج کنیم مشکلی بوجود خواهد آمد؟ خیر در این مورد محدودیتی وجود ندارد.

آیا اگر شوهرم/همسرم تبعه کشورهایی مثل (عراق، افغانستان، ترکیه و..) باشد باز هم می‌توانم وام ازدواج دریافت کنم؟ برای افرادی که خود تبعه ایران هستند ممانعتی برای دریافت وام ازدواج وجود ندارد.

آیا ضامنم حتماً باید در بانکی که انتخاب کرده ام دارای حساب بانکی باشد؟ خیر در بسیاری از بانک‌ها این قانون وجود ندارد اما در تعداد اندکی ممکن است حقوق بگیر بودن ضامن در همان بانک الزام باشد.

تعیین شعبه شده اما می‌خواهم از بانک دیگری وامم را دریافت کنم چگونه می‌توانم ثبت نامم را پاک کنم؟ به شعبه ای بانکی که در آن تعیین شعبه شده اید مراجعه کرده و از آن‌ها درخواست کنید تا نوبت شما را حذف کنند.

معمولاً بعد از چه مدت زمانی بعد از ثبت نام از طرف بانک تعیین شعبه خواهم شد؟ زمان دقیقی برای این مورد وجود ندارد و بستگی به بودجه، صف بانک و عوامل دیگر دارد.

از چه طریقی می‌توانم متوجه شوم که همسرم، قبلاً وام ازدواج خود را دریافت کرده است؟ کافیست به قسمت ثبت نام مراجعه کرده و اطلاعات او را به عنوان متقاضی ثبت نمایید اگر قبلاً وام ازدواجی دریافت شده باشد سایت شما را با پیغام خطا روبرو خواهد کرد.

از کجا می‌توانم بفهمم که آیا وام ازدواج در بانکی که می‌خواهم باز شده است یا نه؟ شما می‌بایست خودتان روزانه به سایت وام ازدواج مراجعه کرده و این مورد را بررسی کنید یا در بخش ثبت نام سامانه وام ازدواج مراجعه کرده و اطلاعات خود را ثبت این مورد توسط تیم ما انجام شود.

آیا برای دفعه دوم می‌توانم وام ازدواج بگیرم؟ خیر، وام ازدواج تنها یکبار پرداخت می‌شود و اگر قبلاً وام ازدواج گرفته باشید برای ازدواج دوم و سوم قابل دریافت نیست.

برای وام ازدواج دو کد رهگیری به خطم ارسال شده است باید چکار کنم؟ به سایت وام مراجعه کرده و در قسمت پیگیری وام ازدواج شماره ملی و کد پیگیری خود را وارد کنید هرکدام اطلاعات شما را نمایش داد همان کد رهگیری صحیح است.

آیا در تشکیل پرونده در بانک باید خود شخص حضور داشته باشد؟ بله، حضور شخص یا وکیل وی الزامی است.

آیا وام ازدواج برای افرادی که صیغه می‌کنند نیز قابل دریافت است؟ خیر تنها ازدواج رسمی و دائمی

تا چند وقت از زمان عقد بگذرد می‌توانم وام ازدواجم را بگیرم؟ تا دو سال از تاریخ عقد

آیا خود متقاضی وام هم توسط بانک استعلام و بررسی می‌شود؟ بله

آیا من و همسرم می‌توانیم در دو بانک متفاوت وام خود را دریافت کنیم؟ بله

مقالات دیگر:اجاره میز سوارز غرب تهران
۰ ۰

چگونه رابطه پایداری داشته باشیم

در این مقاله قصد داریم این موضوع مهم را بررسی کنیم که چگونه رابطه پایداری داشته باشیم؟بسیار از اوقات روابط عاشقانه شروع میشه اما عاشقانه ادامه پیدا نمیکند شما میبینید دو نفر که خیلی همدیگر رو دوست دارند بعد از ازدواج و رویارویی با بالا و پایین های زندگی، عشق آنها تحلیل می رود و کم می شود.

چگونه رابطه پایداری داشته باشیم

ارزش سهام عدالت امروز 22 فروردین ماه 1402 | سود سهام عدالت کاهش یافتارزش سهام عدالت امروز 22 فروردین ماه 1402 | سود سهام عدالت کاهش یافت

در واقع حفظ یک رابطه بصورت ایده آل نیازمند رعایت کردن یکسری اصول و قواعدی و همچنین روش های صحیح هدف گذاری هست که با کمک آنها رابطه ما همیشه زنده و پر از عشق باقی می ماند.

مقالات بیشتر:شیکترین دفتر ازدواج سهروردی

این نکته برای همه محرز و مشخص است که مشکلات و اختلاف نظرها همیشه در همه‌ی روابط بین انسان ها وجود داشته است حتی در روابط عاشقانه بین دختر و پسر خیلی محرز هست که وجود دارد اما چون در اول رابطه هستند و در حال تجربه یک عشق آتشین هستند نمی تونند اختلافات را ببینند.

اختلاف نظرها و ایده‌ها و مشکلات زمانی هویدا می شود که زندگی مشترک آن دو بصورت رسمی و حقیقی زیر یک سقف شروع می شود آنجاست که کم کم منطق و ایده های مختلف بر عشق چیره خواهد شد و اگر ندانیم چطور با این اختلافات مواجه بشویم، رابطه‌ی عاشقانه را کم کیفیت میکنیم.

برای داشتن و حفظ یک رابطه عاشقانه نیازمند این هستیم که ۵ فاکتور مهم را در زندگی زناشویی رعایت بکنیم تا رابطه عاشقانه ما همیشه زنده و پررنگ باقی بماند.

این فاکتور میخواهد بگوید ارتباط شما در مواقعی که با اختلاف سلیقه مواجهه می شوید چگونه است؟ آیا با یکدیگر جر و بحث و دعوا می کنید؟

این قانون مهم را فراموش نکنید که برای داشتن رابطه پایدار نیازمند این هستید که در اختلاف نظرها قادر باشید با یکدیگر گفتگوی اصولی داشته باشید و تا زمانی که قادر بر گفتگو باشید شانس حل اختلاف شما بیشتر خواهد شد.

اما زمانی که سر موضوعی که با هم اختلاف دارید جر و بحث کنید در واقع در حال تلاش برای کنترل یکدیگر هستید که همین لجبازی ها باعث می شود کم کم عشق شما تحلیل برود.

یعنی پس از اینکه جر و بحث شما تمام می شود کیفیت عشق رابطه ی شما هم دچار تحلیل می شود و کم رنگ تر خواهید شد حالا شما فکر کنید این مورد در طول چند ماه یا چند سال ادامه داشته باشد و شما فقط سر موضوعات دعوا کنید به نظر شما چقدر این رابطه دیگر بوی عشق ایده آل را خواهد داشت؟

فاکتور دوم: شوخ طبعی

این فاکتور می گوید چگونه جذاب به نظر برسیم در واقع برای داشتن رابطه پایدار باید کمی شوخ طبعی داشت یعنی خیلی جدی نباشید به این صورت که همیشه خودتان را زیاد از حد تحویل بگیرید و بر این فکر متکی باشید که همیشه حق با شماست و دیگران باید همیشه به حرف شما گوش دهند.

 

شما باید یکسری جاها حرف خودتان را پس بگیرید و همیشه اینطور نباشید که بگوییدحق با من است بلکه بگویید حق با شما بود و شما به حرف همسرتان گوش کنید حتی اگر مایل نباشد چون این نشان دهنده این است که فقط برای او این کار را انجام می دهید.

خیلی از زوج ها یک خودخواهی خاصی را در کارهایی که انجام می دهند یا در نظرات خودشان دارند که همین باعث می شود کیفیت رابطه عاطفی آنها پایین بیاید.

فاکتور شوخ طبعی می خواهد بگوید زیادی کارهای خودتان را و نظرات خودتان را جدی نگیرید بلکه یکم هم اجازه بدهید دیگران حرف بزنند و رفتار کنند قطعا همیشه حق با شما نیست.

فاکتور سوم: تعهد

خیلی از افراد وقتی حرف از تعهد می شود فکر می کنند منظور این است که به هیچ کسی دیگر به جز همسر خود عاشق و رابطه نداشته باشند در حالی که تعهد معنای عمیق تر از این دارد این معنای اولیه است که باید باشد اما تعهد مفهومش خیلی بیشتر از این است.

تعهد یعنی اینکه آیا شما واقعا و حقیقتا به این رابطه متعهد هستید یا فقط در آن قرار دارید؟ تعهد یعنی شما همیشه نهایت تلاش خود را بکنید تا آن رابطه در حد امکان در بهترین وضعیت باشد حالا شاید تلاش شما نتیجه بخش باشد شاید هم نباشد اما به هر حال شما باید تلاش خودتان را بکنید این یعنی تعهد.

یعنی جدای از اینکه احساسات و عشق شما فقط در محور همسر شما باید باشد بلکه تعهد یک چیز بالاتری را هم می خواهد بگوید و آن این است که شما تمام تلاشتان را بکنید تا رابطه را در بهترین حالت ممکن خودش قرار بدهید این یعنی تعهد.

حالا با توجه به توضیحات بالا آیا شما به این معنا واقعا متعهد هستید؟ این میشود یک سوال اصولی که باید حقیقتا پاسخش را به خودتان بدهید.

حداقل تعهد می تواند به این شکل های زیر خودش را نشان دهد:

کمتر وقت گذاشتن برای یکدیگر

ارتباطات ضعیف

کمتر سهیم کردین یکدیگر

دستکاری کردن وضعیت به نفع خود

تحقیر کردن یکدیگر

ما شاهد این بوده ایم که بسیاری از افراد رابطه ی خود را با امید و آرزوهای بزرگی شروع کرده اند اما به تدریج رابطه آنها دچار تحلیل شده است چرا؟ چون زنده نگه داشتن یک رابطه نیازمند تلاش است نیازمند توجه است چون رابطه که خود به خود زنده نمی ماند بلکه باید زنده نگه داشته شود این نکته ای است که بسیاری از افراد به آن توجهی ندارند.

یادتان باشد که نمی گوییم اختلاف پیش نمی آید و یا هرگز اختلافی وجود ندارد بلکه تعهد برای حل اختلاف است و این چگونگی رفتار هر روز شما با یکدیگر است که تعهد واقعی شما را تعریف می کند.

فاکتور چهارم: انعطاف پذیری

انعطاف پذیری یعنی این که توی زندگی اگر دیدی جایی داری اشتباه میکنی بدون اینکه دیگران یا شرایط را مقصر قلمداد کنی از همسر خود عذرخواهی کنی و واضح بگویی که در این مسئله اشتباه می کردین.

 

انعطاف پذیری یعنی اگر دیدین نظر شما نسبت به موضوع مورد نظر اشتباه بوده بتوانید با نظر همسر خودتان همنظر شوید و فکر خودتان را نسبت به آن موضوع تغییر دهید.

آیا می توانید در یکسری از نقاط زندگی کوتاه بیایید و تسلیم شوید؟ چقدر می توانید به حرف همسرتان که شاید مخالف نظر شما هم باشد گوش کنید؟ این ها می شود انعطاف پذیری.

فاکتور پنجم: بروز عشق و احترام

برای اینکه رابطه پایداری داشته باشیم این خیلی مهم است که احساسات خودتان را هم در عمل و هم در زبان خودتان به شخص مقابل بروز دهید و شفاف بیان کنید اصلا یکی از راه های مقابله با عدم تمرکز در زندگی همین بیان احساسات بصورت شفاف است.

اگر می خواهید رابطه تان را زنده نگه دارید بهتر است غالبا جملات گرم و عاشقانه بگویید و منظورتان هم واقعا همان جملات باشد.

فراموش نکنید که در کنار بروز عشق چیزی که از عشق حتی مهم تر است احترام گذاشتن به دیگری است یعنی شما تا زمانی که به همسر خودتان احترام آمیز رفتار کنید شانس داشته یک رابطه پر از عشق بیشتری دارید.

مقالات دیگر:تعرفه فیزیوتراپی در منزل

۰ ۰

دلایل هایی برای ازدواج نکردن

در این نوشتار بخشی از دلایل ازدواج نکردن را از زبان جوانانی می‌شنوید که تنها ماندن را به داشتن زندگی مشترک ترجیح داده‌اند.

اعتبارنوین: حرفشان بیکاری و نداشتن خانه و گرانی هزینه‌های زندگی نیست. نه اینکه چنین مشکلاتی نداشته باشند، اتفاقا تعدادی از آنها با این موانع کوچک و بزرگ هم دست و پنجه نرم می‌کنند، اما مسئله این است که حتی اگر این موانع هم از سر راهشان برداشته شود، خیال ازدواج و تشکیل زندگی ندارند و تصمیم گرفته‌اند روزهای جوانی‌شان را و حتی تمام عمرشان را در تنهایی و تجرد بگذرانند. برای بی‌سر و همسر ماندن هم هزار و یک دلیل می‌تراشند که برای خودشان موجه و منطقی است، اما جامعه‌شناسان دلایلشان را چندان مقبول نمی‌دانند و معتقدند تفکری که در بعضی از جوانان امروزی و حتی میانسالان جامعه حاکم شده و مانع ازدواج آنها می‌شود، از فرهنگی نشأت می‌گیرد که با فرهنگ و باورهای بومی و مذهبی ایرانیان قرابت چندانی ندارد.

زندگی مشترک بدون قید و بند

روی یکی از نیمکت‌های بوستان دانشجو نشسته‌اند و اختلاط‌شان گل انداخته است. وقتی حرف‌هایشان به داد و هوار می‌کشد، شبیه همسرانی می‌شوند که چندین سال کنار هم زندگی کرده‌اند و برای آینده زندگی‌شان طرح و نقشه می‌ریزند و بحث و جدل می‌کنند، اما رومینا و آرتین هنوز ازدواج نکرده‌اند و پس از گذشت ۷سال از آغاز دوران نامزدی‌شان انگیزه‌ای برای شروع زندگی مشترک ندارند. رومینا می‌گوید از صرافت ازدواج افتاده‌اند و نمی‌خواهند زیر یک سقف زندگی کنند. او که در آستانه ۳۳سالگی به سر می‌برد، می‌گوید: «تا ۱۰سال پیش تصور می‌کردم زندگی یک خط مستقیم است که باید تمام مراحلش طبق عرف پیش برود، ولی کم‌کم به این نتیجه رسیدم که پایبندی به عرف و سنت‌ها من و آرزوهایم را محدود می‌کند. وقتی می‌توانیم بدون قید و بندهای ازدواج در کنار هم باشیم، چرا باید تعهدات شرعی و قانونی را به‌خودمان تحمیل کنیم؟»

مقالات بیشتر:دفتر ازدواج در سهروردی

آرتین برای داشتن زندگی مشترک به اندازه رومینا بی‌انگیزه نیست. او که به خواست رومینا نامش را از جواد به آرتین تغییر داده، می‌گوید: «آدم‌ها با گذشت زمان روحیات و انتظاراتشان از زندگی تغییر می‌کند. مثلا ۷سال پیش که ما با هم آشنا شدیم، دوست داشتیم فرزندانی مشترک داشته باشیم، ولی کم‌کم به این نتیجه رسیدیم که داشتن فرزند معنوی از ثمره حیات زیستی مهم‌تر است و سرپرستی یک دختر ۴ساله را قبول کردیم تا هم لذت پدر و مادرشدن را احساس کنیم و هم به‌دلیل داشتن تعهدات فرزنددارشدن از لذت‌های زندگی محروم نشویم.» آنها کودکی را که سرپرستی می‌کنند فقط گاهی اوقات به خانه می‌آورند و در بعضی از سفرهای خود او را به همراه می‌برند. در سایر ایام سال کودک آنها در یکی از مراکز بهزیستی زندگی می‌کند. خانواده رومینا و آرتین با شیوه زندگی فرزندانشان چندان موافق نیستند، اما خواسته و ناخواسته تصمیم آنها را پذیرفته‌اند.

دنا و توله‌هایش خانواده من هستند

بخش زیادی از آپارتمان ۷۰متری سارا سهم دنا و ۳توله‌اش است. سارا که مستقل از خانواده‌اش زندگی می‌کند، دنا و توله‌هایش را همدم خود می‌داند و زمان زیادی از شبانه‌روز را با آنها می‌گذراند.

او می‌گوید: «به‌نظر من افراد فقط ازدواج می‌کنند تا همدم داشته باشند و از تنهایی درآیند، اما در زندگی آنقدر همدیگر را آزار می‌دهند که بیش از آنکه همدم یکدیگر باشند، باعث ناراحتی و سلب آرامش یکدیگر می‌شوند.

 

من ترجیح دادم تنهایی‌ام را با دنا پر کنم و همسری نداشته باشم.» والدین سارا از هم جدا شده‌اند و او از زندگی مشترک آنها خاطرات خوشی ندارد. سارا تعریف می‌کند: «وقتی بچه بودم پدر و مادرم بعد از سال‌ها دعوا و مرافعه از هم جدا شدند و من با پدرم زندگی می‌کردم. او با همسر دومش هم زندگی آرامی ندارد و با آنکه سال‌ها با هم زندگی می‌کنند، دائم در قهر و دعوا هستند.

اختلافات هیچ‌کدام از آنها ریشه‌ای و عمیق نیست و فقط به‌دلیل خودخواهی نمی‌توانند با هم خوب زندگی کنند. من با دیدن زندگی پدر و مادرم تصمیم گرفتم هیچ‌وقت ازدواج نکنم.»

او دنا را از تولگی بزرگ کرده و شاهد مادرشدنش بوده است. سارا می‌گوید: «دنا و توله‌هایش مثل بچه‌هایم هستند. آنها هیچ‌وقت مرا ترک نمی‌کنند، آزارم نمی‌دهند و قدرشناس و مهربان هستند.» مخالفت پدر سارا با مراقبت و دلبستگی افراطی او نسبت به سگش، سبب شده سارا زندگی در آپارتمانی نه چندان بزرگ در مرکز شهر را به زندگی مرفه و آسوده در خانه پدری ترجیح دهد و با کار در یک مرکز دامپزشکی مخارج زندگی خودش و خانواده دنا را تأمین کند.

خانواده‌ام واقع‌بین نبودند

سحر از آن دسته دخترهایی بوده که از دوران نوجوانی پوشیدن لباس سفید عروسی آرزویش بوده و در رویاهایش شاهزاده‌های زیادی با اسب سفید پشت در خانه پدری او صف کشیده‌اند، ولی عریض و طویل شدن فهرست توقعاتش از شاهزاده رویاهایش باعث شده تا امروز که به دهه چهارم زندگی‌اش رسیده، نتواند همسر دلخواهش را پیدا کند. او می‌گوید: «واقعیت این است که بسیاری از دختران فامیل از من شرایط ظاهری و اجتماعی بهتری داشتند و موارد مناسب‌تری برای ازدواج به سراغشان می‌آمد، ولی من نمی‌توانستم بپذیرم با شخصی ازدواج کنم که موقعیت اجتماعی پایین‌تری از همسران آنها داشته باشد.» او حالا که به عقب برمی‌گردد، معتقد است بعضی از خواستگارانش شرایط قابل‌قبولی داشته‌اند که اگر در انتخاب همسر سختگیر نبود، شاید با آنها خوشبخت می‌شد. سحر می‌گوید: «بسیاری از ملاک‌هایی که ملکه ذهن من شده بودند، بازتاب انتظارات و آرزوهای پدر و مادرم بودند. آنها با اطرافیان و نزدیکانمان چشم و هم‌چشمی داشتند و نمی‌خواستند زندگی دختر آنها از زندگی بقیه دختران فامیل ساده‌تر باشد. من هم دوست داشتم آرزوها و خواسته‌های آنها را برآورده کنم.» شرایط خواستگارانی که حالا در خانه سحر را می‌زنند، با ایده‌آل‌های روزهای جوانی او فرسنگ‌ها فاصله دارند، ولی اگر در انتخابش آزاد بود، ترجیح می‌داد یکی از آنها را برای زندگی انتخاب کند: «هر چه سن دختر بیشتر شود، انتخاب‌هایش محدودتر و تعداد خواستگارانش کمتر می‌شود. شرایط آنها هم به مقبولی گذشته نیست، ولی خانواده‌ام هنوز هم حاضر نیستند واقع بین باشند و توقع دارند با فردی ازدواج کنم که موقعیت اجتماعی بالایی داشته باشد.» در فامیل سحر هر روز قید و بند تازه‌ای بر دست و پای دختر و پسرها بسته می‌شود و آداب و رسوم ازدواج سخت‌تر و پرهزینه‌تر می‌شود. او می‌گوید: «یکی از همکارانم که چند سال پیش برای ازدواج با من پا پیش گذاشت، مرد محترم و باشخصیتی بود، ولی خانواده‌ام آنقدر سنگ پیش پایش گذاشتند که در مرحله آشنایی با هم دچار اختلاف شدیم و نتوانستیم به تفاهم برسیم.»

مجرد باشم آزادترم

سحر پرستار است، اما بخش مهمی از درآمدش صرف ساختن ویترین زندگی‌اش می‌شود که با متن و واقعیت زندگی‌اش چندان همخوانی ندارد. او می‌گوید: «چون خانواده‌ام دوست دارند با خانواده‌هایی وصلت کنند که از نظر مادی در سطح بالایی هستند، سعی می‌کنند خود را مرفه نشان دهند. درآمد خانواده من برای داشتن یک زندگی معتدل و راحت مناسب است، ولی همیشه با تحمل سختی‌های زیاد سعی کرده‌ایم خودمان را در شمار خانواده‌های مرفه فامیل قرار دهیم.» سحر فکر می‌کند اگر معیارهای خانواده‌اش تغییر کند، او می‌تواند زندگی خانوادگی آرامی داشته باشد. خواهر سحر برخلاف او به داشتن زندگی مشترک چندان علاقه‌ای ندارد، او که چند سالی از سحر کوچک‌تر است، ازدواج را مانع پیشرفت زنان می‌داند و می‌گوید: «من تا زمانی که ازدواج نکرده‌ام آزادم و می‌توانم در شغل و درسم پیشرفت کنم، ولی اگر ازدواج کنم، باید سهم قابل توجهی از زمان و انرژی خود را به وظایف همسری و مادری اختصاص دهم.»

چرا باید مسئولیت دیگری را بپذیرم؟

یاسر هنوز جوان است و تا رسیدن به سن میانسالی فرصت دارد، ولی از پا گذاشتن به زندگی مشترک و پذیرفتن مسئولیت زندگی مشترک واهمه دارد. او دانشجوی رشته پزشکی است و می‌گوید: «درحالی‌که من مطمئن نیستم می‌توانم برای خودم زندگی راحت و خوبی فراهم کنم، چرا باید مسئولیت یک آدم دیگر را بپذیرم؟» ایده‌آل‌هایی که یاسر برای انتخاب همسرش تعریف کرده، رؤیایی و دست نیافتنی به‌نظر می‌رسند. او می‌گوید: «من خوشبخت شدن را فقط در ازدواج نمی‌بینم و فقط اگر روزی با یک دختر بسیار استثنایی و خاص برخورد کنم، برای داشتن زندگی مشترک تصمیم می‌گیرم.» او به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی علاقه دارد و فکر می‌کند دغدغه‌های خانوادگی او را از دل مشغولی‌هایش دور می‌کند.

وحید همکلاسی یاسر است. او قصد ازدواج دارد و یکی از همکلاسی‌هایش را برای همسری خود درنظر گرفته است، ولی تا زمانی که شرایط اقتصادی روبه‌راهی نداشته باشد، حاضر نیست زندگی مشترکش را شروع کند.

او می‌گوید: «پدر و مادرم زندگی خودشان را مثال می‌زنند و معتقدند در جریان زندگی شرایط رفاهی افراد هم فراهم می‌شود و نباید به‌دلیل نداشتن شرایط اقتصادی از شروع زندگی مشترک خودداری کنیم. آنها به‌دلیل داشتن اعتقادات مذهبی، به تأخیر انداختن ازدواج را که سنت دینی است، نادرست می‌دانند و معتقدند ازدواج کردن باعث برکت و افزایش رزق و روزی می‌شود، ولی من مانند آنها فکر نمی‌کنم و تا زمانی که به همه هدف هایم دست پیدا نکنم و شرایط اقتصادی ایده‌آلی نداشته باشم، نمی‌توانم به زندگی مشترک فکر کنم.»

مقالات دیگر:مرکز مشاوره سعادت آباد

۰ ۰